Sijaintisi: Etusivu > Retkeilijän etiketti

Retkeilijän etiketti

Yhdistyksen virkistysalueiden käytön perusperiaatteena on jokamiehenoikeuksien noudattaminen. Retkeily ja liikkuminen luonnossa antaa vapauden tunteen, mutta vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Moottorikäyttöisillä kulkuneuvoilla (esim. mönkijät) ei maastoliikennelain 4§:n mukaan saa ajaa maastossa ilman maanomistajan erityistä lupaa.

Muistathan, että

tulenteko on sallittu ainoastaan keittokatoksissa sekä erikseen osoitetuilla nuotiopaikoilla; ota kuitenkin huomioon metsäpalovaroitukset - avotulen
teko metsäpalovaroituksen aikana on kielletty

siistit jälkesi; palavat jätteet voit hyvin polttaa nuotiopaikalla; muutoin on suotavaa, että viet sen minkä tuot.

parin yön pituinen telttailu on luvallista, mutta yhdistyksen alueita ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen leiriytymiseen

et vahingoita kasvillisuutta tai puustoa tai häiritse eläimistöä, esim. lintuja niiden pesimisaikana; muista myös vastuusi koiran tai kissan omistajana,
äläkä päästä koiraa ajamaan riistaa tai kissaa saalistamaan lintuja

saat poimia marjoja ja sieniä, mutta kasvillisuuteen kuten jäkälikköön tai sammalikkoon ei pidä kajota; metsänpohja joutuu muutenkin kovalle kulutukselle alttiiksi pelkästään tallaamisen vuoksi

toimit niin, että suot myös muille alueiden käyttäjille mahdollisuuden nauttia luonnon rauhasta

onkiminen ja pilkkiminen on sallittu kaiken ikäisille; viehekalastusta varten on lunastettava kalastonhoitomaksu. Pysyvien pyydysten (esim. verkkojen ja katiskoiden) asettaminen ei ole sallittua. Tarkista virkistysalueen rajat kartasta.

Lisätietoa kalastuksesta:

www.ahven.net

LUONNOSSA LIIKKUESSASI MUISTATHAN VASTUUSI ALUEIDEN SÄILYMISESTÄ MYÖS TULEVIEN KÄYTTÄJIEN ILONA

Lisätietoa jokamiehenoikeuksista Suomessa:

www.ymparisto.fi