Onas - Porvoo

Pinta-ala: 24+2 ha
Hankintavuosi: 1996
Merikarttasarja Z 623

Onaksen laaja saariryhmä on Porvoon saariston merkittävimpiä ja omaleimaisimpia kokonaisuuksia. Onaksen etelänpuoleisilta, komeilta graniittikallioilta avautuu esteetön näkymä Suomenlahdelle.

Yhdistyksellä on omistuksessaan Onaksen kaakkoiskulma, jonka edustalla kulkee laivaväylä. Pienellä veneellä rantautuminen onnistuu myös saaren eteläpuolelle, mutta toistaiseksi paras maihinnousupaikka on kiviä väistellen nokan pohjoispuolella sijaitsevan kalliopaljastuman luona.

Veneenlaskuramppeja on lähettyvillä mantereen puolella runsaasti, mm. Sipoon Kalkkirannassa ja Spjutsundissa. Heti Onaksen länsipuolella sijaitsee Helsingin kaupungin Kaivokarin ulkoilualue satamineen. Keravan kaupungin Nikuvikenin ulkoilualueelta on Onakseen matkaa noin 11 km ja yhdistyksen Stornäsuddenilta, Emäsalon pohjoiskärjestä taas kertyy matkaa parisenkymmentä kilometriä.

Yhdistykselle kuuluu vielä noin kilometrin päässä Onaksesta itään sijaitseva pikkuinen, mutta komea kalliosaari Rönnskär, jota hallitsee vanha väyläkummeli.