Sijaintisi: Etusivu > Virkistysalueet > Porkkalanniemi - Kirkkonummi

Pinta-ala: 40 ha
Hankintavuosi: 1991 (vuokrattu)
Merikarttasarja Z 629
Osoitteita: Omsatuntie 77 (yhdistyksen alue), Tullandintie 115 (Vetokannas), Tullandintie 190 (Nedergård)

Yhdistyksen, Vantaan kaupungin, Kirkkonummen ja Nurmijärven kuntien yhteiskäytössä olevien virkistysalueiden yhteispinta-ala on n. 156 ha.

Ajo-ohje: Helsinki - Hanko -tieltä (nro 51) tienviitta Porkkalanniemi -yleisen tien loputtua viitta Porkkalanniemen virkistysalueet.

Yhdistys on saanut pitkäaikaisella sopimuksella puolustusministeriöltä hallintaansa Porkkalanniemestä aiemmin suljettuna olleen luonnonalueen, joka liittyy viereisiin Vantaan, Kirkkonummen ja Nurmijärven virkistysalueisiin. Niemen kärjessä on yleisöltä suljettu luotsiasema, joka erottuu yhdistyksen alueesta aidalla.

Aluetta luonnehtivat parhaiten sen jylhät kalliorannat sekä korkealta, Telegrafbergetiltä avautuva panoraamanäköala aavalle merelle. Karussa rantakalliometsikössä on 5 pronssikautista hautapaikkaa (kiviröykkiöitä). Rantakalliot ovat jyrkkyydessään etenkin syysliukkailla vaarallisia, mikä tulee ottaa huomioon alueella liikuttaessa.

Yhdistyksen aluetta hoidetaan ja valvotaan yhteisesti muiden virkistysalueita omistavien kuntien kanssa ympäri vuoden. Syksyisin Porkkalanniemi on etenkin tyrskykalastajien suosima paikka.

Nisäkkäistä alueella on erittäin runsaasti hirviä, joiden jätöksiä näkee tämän tästä. Lisäksi peuroja on etenkin yhdistyksen alueella, missä niitä on myös ruokittu. Jotta nämä "alkuasukkaat" edelleenkin saisivat elellä mahdollisimman rauhassa yhteisellä alueellamme on erityisen tärkeää, ettei retkeilijöiden koiria päästetä irralleen jahtaamaan alueen todella runsasta eläimistöä.