Sijaintisi: Etusivu > Virkistysalueet > Stora Brandö - Kirkkonummi

Pinta-ala: 40 ha, 42 ha vesialuetta
Hankintavuosi: 1992
Merikarttasarja Z 629

Stora Brändön saariryhmä koostuu 38 ha:n kokoisesta pääsaaresta sekä pienemmistä, etelämpänä sijaitsevista luotosaarista Brändö-klackarna, Ryssgrund ja Brändökobben. Etelä- ja itäosan vedet ovat matalia ja karikkoisia, mutta pääsaaren länsiranta on jylhää kalliota, joka putoaa mereen paikoin jyrkänteinä. Itärannan laiturin merenpuoleinen syvyys on noin 1,8 metriä.

Pohjoisrannan tuntumassa on jäänteitä kalastajan asumuksesta ja saaristolaisesta kulttuurimaisemasta. Entisen talon paikan vieressä on keittokatos.

Stora Brändö kuuluu valtakunnalliseen rantojen suojeluohjelmaan ja saaren eteläreuna sekä luodot muodostavat linnustonsuojelualueen, jonne maihinnousu on kielletty lintujen pesimäaikana 1.4.-31.7. Lintuja ja muuta luontoa voi tarkkailla aivan suojelualueen reunalla sijaitsevasta luontotornista. Stora Brändön arvokkaan luonnon virkistyskäyttö edellyttää erityistä vastuuntuntoa etenkin rauhoitusaikana.