Sijaintisi: Etusivu > Virkistysalueet > Kopparnäs - Inkoo

Peruskartan karttalehti nro 2032 04 ja 05
Osoite (infotaululle): Kopparnäsintie 432, 10160 Degerby

Huolto ja valvonta: Kari Sontag p. 050 3535 699

Ajo-ohje: Helsinki-Hanko-tieltä (nro 51) käännytään eteläänpäin Kopparnäsintielle Degerbyn kohdalla. Valtatieltä on noin 5 km:n matka Kopparnäsiin. Kopparnäsintien risteyksessä, Degerbyn kylän kohdalla, ovat linja-autopysäkit (www.matkahuolto.fi)

Kopparnäsin virkistysalueeseen kuuluu laaja manneralue sekä useita saaria. Imatran Voima hankki Kopparnäsin 1960-luvun lopussa, jolloin aluetta suunniteltiin atomivoimalan sijaintipaikaksi. Voimalaitosta ei rakennettu, mutta manneraluetta on käytetty mm. energiayhtiön koulutus- ja tutkimustarkoituksiin sekä henkilökunnan virkistykseen. Eteläisiltä kallioilta on purettu tuulivoimalat. Entisen Imatran Voiman kurssikeskuksen alueella toimii Kopparnäsin Kestikievari p. 0400 701159.

Alkuperäisen Kopparnäsin tilan vanhoista rakennuksista ja torpista on vain kivijalat näkyvissä. Neuvostoliiton vuokra-aikana manneralue paloi lähes kokonaan.

Kopparnäsintie vie jylhien näköalakallioiden tuntumaan. Kallioalueiden lomassa on metsää, niittyä, suota sekä peltoja, jotka on vuokrattu maanviljelijälle.

Kopparnäs on mosaiikki saariston kulttuuri-, maisema- ja luontoarvoista ja sen vaaliminen on kaikkien alueella retkeilevien yhteinen etu. Mantereen kallioalueilla pesii touko-kesäkuussa harvinainen ja suojeltu kangaskiuru, minkä takia on erityisen tärkeää pitää koirat kytkettyinä.

Kopparnäsin länsipuolella on lahden pohjukassa Långvassofjärdenin linnustonsuojelualue, joka on itäosaltaan Metsähallituksen hallinnassa.

Kallioniemi-nimiselle näköala- ja taukopaikalle on tasainen reitti, joka sopii hyvin liikuntarajoitteisille. Kalastajatorpantien risteyksen viereiseltä pysäköintipaikalta voi lähteä patikoimaan metsässä ja peltojen tuntumassa kiertävää luontopolkua. Matkan varrella on 10 rastitaulua, joissa esitellään alueen luontoa. Reitin pituus on 3 kilometriä.

Stora Halsö on Kopparnäsin alueen suurin saari, jonka pohjoispuoleisessa lahdessa on laituri ja poijuja sekä keittokatos. Veden syvyys laiturissa on n. 1,5 m. Saaressa on pieni, itsepalveluperiaatteella toimiva sauna.

Kopparnäsin tilaan kuuluu laajoja vesialueita ja virkistyskalastus on alueella suosittua. Tietoa kalastusluvista saa täältä:

www.ahven.net

Yhdistyksen vesialueilla saa siianonginnassa käyttää enintään kolmea vapaa.

Kopparnäs Facebookissa

Katso Kopparnäsin panoraamakuvat: