Sijaintisi: Etusivu > Virkistysalueet > Byxholmen - Raasepori

Pinta-ala: 12 ha, 60 ha vesialuetta
Hankintavuosi: 1993
Merikarttasarja B 635

Byxholmenin kahdesta saaresta koostuva aluekokonaisuus sijaitsee aivan Tammisaaren saariston kansallispuiston kupeessa. Kansallispuisto jää Byxholmenin itäpuolelle.

Byxholmen sijaitsee aivan veneväylien keskellä; lähin merkitty väylä kulkee saaren pohjoispuolella. Saaret erottaa toisistaan matala salmi. Lännenpuoleinen Lilla Byxholmen on karu ja jyrkkärantainen.

Saaressa on nuotiopaikkoja ja käymälöitä sekä pohjoispuoleisella rannalla pieni sauna, joka on toukokuusta lokakuuhun aina auki. Sauna toimii itsepalveluperiaatteella ja se on maksuton. Kukin saunavieras huolehtii siitä, että sauna jää siistiin kuntoon seuraavallekin ja että aloituspuita on myös valmiina. Saunaa ei varata erillisille ryhmille.

Lähin kauppa muine monipuolisine palveluineen on Skåldön Sommarössä, n. 7 km päässä Byxholmenista koilliseen (Skåldö Fiskebod puh. 019 201 350, katso myös www.sommarostrand.fi). Kauppias ajaa kesäisin tilauksesta taksivenettä.

Byxholmenia ympäröivät vedet ovat kalaisia. Vesialueella saavat onkia ja virvelöidä läänikortin haltijat. Seisovien pyydysten eli katiskojen, verkkojen, rysien jne. käyttö on Byxholmenissa, kuten muillakin alueilla, kielletty.

Byxholmen Retkikartassa