Sijaintisi: Etusivu > Virkistysalueet > Lappohjanranta - Hanko

Hankintavuosi: 1994
Merikarttasarja B 635
Osoite: Koverharintie 159, 10820 Lappohja

Ajo-ohje: 25-tietä pitkin Hangon Lappohjaan. Käännytään Lappohjan taajamaan (viitta: Tvärminne Koverhar) ja ajetaan junaradan yli, jonka jälkeen jatketaan runsas kilometrin matka Koverharin suuntaan. Vasemmalle kääntyy metsätie pysäköintipaikalle. Lisäksi Lappohjaan pääsee junalla ja linja-autolla.

Lappohjanranta edustaa eteläiselle Hankoniemelle tunnusomaista dyynirantaluontoa. Alue jakautuu rantavyöhykkeeseen ja sen takaiseen kuivaan kangasmetsään. Alueen luontoarvot ovat merkittävät ja se kuuluu osana EU:n Natura 2000 -suojelualueverkostoon. Lappohjanranta on myös käytössä oleva pohjavesialue.

Vedenrajan tuntumassa on paikoin hyvinkin jyrkkiä rantatörmiä, joihin tuulen tuivertamat vanhat männyt ovat ankkuroituneet paksuilla juurillaan. Törmän hiekka on kuitenkin ajan kuluessa voimakkaan tuuli-, jää- ja vesieroosion takia valunut alas niin, että juuret ovat osittain rannan puolella ilmassa. Hiekka on lähes valkeaa ja hienojakoista. Rantatörmän alueella, kuten muuallakin, missä hieno hiekka muodostaa vallireunaa, tulee välttää liikkumista hiekan valuvuuden ja eroosiovaikutuksen takia. Rannan ja metsän välillä on liikkuminen ohjattu portaiden kautta.

Yhdistyksen alueen rantaviivan pituus on 1 200 m ja koillisessa alue rajautuu Högsandin loma- ja kurssikeskukseen. Högsandin puolella metsänraja jää ylemmäs, korkealle nousevan dyynirinteen päälle.

Vesirajasta merelle päin on pitkälti matalaa ja paikoin hiekka muodostaa jopa vedenalaisia särkkiä. Tästä syystä alueelle ei rantautuminen onnistu muuten kuin pikkuveneillä. Noin 100:n metrin kohdalla vesi syvenee äkkiä paikoin 15:een metriin.

Lappohjan taajamasta saakka Hanko-niemi oli välirauhan aikana (1940-41) vuokrattu Neuvostoliitolle. Hangon vuokra-alueen rajalinja sijaitsi aikoinaan vain noin kilometrin päässä Lappohjanrannasta. Yhdistyksen alueelta maastosta löytyy vielä ajan patinoimia jälkiä: itä-länsi -suuntainen panssarivaunukaivanto, juoksuhautoja, ajoneuvokuoppia ja maahan kaivettujen korsujen ja parakkien kuoppia.

Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa tutustua Rintamamuseoon, joka sijaitsee 25-tien pohjoispuolella Lappohjan kohdalla (puh. 019-244 3068 ja tsto 019-231 301).
Museo on avoinna joka päivä klo 11.30-18.30 toukokuun puolivälistä ainakin elokuun puoliväliin saakka.

Katso Lappohjanrannan panoraamakuvat:
panoraama 1