Sijaintisi: Etusivu > Virkistysalueet > Yli-Takkula - Espoo

Hankintavuosi: 1996
Peruskartan karttalehti nro 2041 11 ja 16
Osoite: Takkulantie 11, 02980 Espoo

Ajo-ohje: Porintietä (nro 120) käännytään Takkulantielle. Lähellä sijaitsee Helsingin kaupungin Vaakkoin ulkoilualue.

Yli-Takkulan virkistysalue sijaitsee Espoossa, Nuuksion laajalla järviylängöllä. Alueeseen kuuluu luonnonsuojelullisesti arvokasta metsäluontoa, peltoja ja niittyjä. Merkittävimmät luontoalueet, noin 70 ha, on vaihdettu Metsähallituksen kanssa ja liitetty osaksi Nuuksion kansallispuistoa. Yli-Takkula toimiikin hyvänä lähtöpaikkana kansallispuistoon. Pysäköintipaikalta kulkee reitti kansallispuiston metsiin ja kirkasvetisen Saarijärven rantaan. Alueella on hyviä marjastus- ja sienestysmaastoja.

Yli-Takkulan tilasta on myyty ja kevättalvella 2016 lohottu 2 hehtaarin kokoinen kiinteistö, jonka omistaja on yksityinen yritys, Eventure Oy. Asuinrakennus, navetta sekä navetan päädyn länsipuolinen pysäköintipaikka saunarakennuksineen siirtyi pois yhdistyksen omistuksesta. Kauppaan kuului myös rakennusten pohjoispuolista metsäaluetta sekä osa pelloista. Navetan edustalla sijaitseva pysäköintipaikka on edelleen yhdistyksen omistuksessa ja kaikkien kävijöiden käytettävissä.

Nuuksion kansallispuisto: www.luontoon.fi/nuuksio