Sijaintisi: Etusivu > Virkistysalueet > Piilolammi - Hyvinkää

Hankintavuosi: 1991
Peruskartan karttalehti nro 2044 02
Osoite: Piilolammintie 162, 05800 Hyvinkää

Ajo-ohje: Helsinki-Hämeenlinna -valtatieltä käännytään Hyvinkään kohdalla länteen vievälle Läyliäisten tielle (nro 136), jota ajetaan n. 4 km -käännytään oikealle ja ajetaan Jauholammintietä n. 200 m ja jatketaan Piilolammintietä tien loppuun saakka, n. 2,5 km. Piilolammille voi myös patikoida esim. Usminjärveltä, mistä matkaa kertyy n. 1 km Metsähallituksen alueiden polkuja pitkin.

Piilolammin metsätila sijaitsee Hyvinkäällä, Kytäjä-Usmin laajan metsäalueen sydämessä. Alue liittyy välittömästi valtion luonnonhoitometsiin, jotka myös ovat retkeilykäytössä.

Yhdistyksen alue rajoittuu n. 200 metrin matkalta Piilolammin rantaan etelässä. Lampi on rehevähkö, mutta melko puhdasvetinen ja syvä (suurin syvyys n. 9 m).

Piilolammin ympäri kulkee rantapolku. Lammen itärannalla sijaitsee alueen ainoa rakennus, entinen metsätyömaakämppä, joka on yksityisessä kesähuvilakäytössä. Kämpän piha-alue ja saunaranta on kierrettävä metsän puolelta. Piilolammin pohjoisosan itärannalta on aikoinaan louhittu ns. mustaa graniittia.

Piilolammilta voi polkuja pitkin patikoida Metsähallituksen mailla itään, esim. Kaksoislammille. Usmin alueella on useita retkeilyn tukikohtia nuotiopaikkoineen. Polut on pääosin viitoitettu, mutta voi olla hyvä hankkia suunnistuskartta kaupungilta koko alueella liikkumista varten. Kompassi on toinen hyvä seuralainen laajalla metsäalueella. Kytäjä-Usmin metsäaluekokonaisuus on myös erittäin suosittu talvinen laturetkeilykohde.