Sijaintisi: Etusivu > Virkistysalueet > Pirttisaari - Porvoo

Pinta-ala: 17 ha
Hankintavuosi: 2006
Merikarttasarja A 623

Pirttisaaressa on ollut pysyvää asutusta 1700-luvulta saakka ja siellä on edelleen ympärivuotisia asukkaita. Saarella on toiminut tulli- ja merivartioasema ja se on ollut pitkään Suomenlahden puolustustukikohtana. Kun armeija jätti saaren hankittiin Lerviksuddenin alue virkistyskäyttöön ja Makkaraudden siirtyi Metsähallitukselle virkistys- ja suojelualueeksi. Saaren linnoittamisen ajalta on Metsähallituksen hallinnoimalla alueella yksi tykkiasema ja virkistysalueyhdistyksen Lerviksuddenilla kaksi tykkiasemaa, bunkkereita ja tulenjohtotorni. Nämä rakenteet ovat edelleen puolustusvoimien omistamia. Niitä ylläpidettiin ja kunnostettiin vielä 1960-luvun alussa, mutta nyt ne luokitellaan sotahistoriallisiksi muistomerkeiksi.

Veneellä rantautuminen onnistuu parhaiten Svartvikenin lahdella, jonka itäpuolella on virkistysalueelle saapuville laituri. Lahden pohjukassa oleva entisen merivartioaseman laituri on yksityisomistuksessa. Kärrytietä pitkin voi kulkea Lerviksuddenille ihailemaan avointa näkymää Suomenlahdelle. Etelässä häämöttää Söderskärin majakka.

Pirttisaaren etelä- ja lounaisosien saaret ja kallioniemet sekä Makkaraudden ja Lerviksuddenin niemet ovat maisemansuojelun kannalta arvokkaita. Luontotyypit vaihtelevat rehevistä metsistä kivisiin rantaluontotyyppeihin muodostaen monimuotoisen ja arvokkaan kokonaisuuden. Pirttisaaren Kylälahti muodostaa edustavan saariston perinnemaisemakokonaisuuden. Korkealla Korsbergetin kalliolla on 1800-luvulta peräisin oleva puuristi, joka on pystytetty hukkuneen kalastajapojan muistoksi.

Pirttisaareen on päivittäinen vuoroveneliikenne Sipoon Kalkkirannasta. Aikataulu on osoitteessa www.portoline.net Saaressa lähin vuorovenelaituri on Kylälahdessa, entisessä koulurannassa. Koulurakennus on yksityisessä omistuksessa, joten pihapiiriin ei voi jäädä luvatta. Reitit vuorovenelaitureista Lerviksuddenin alueelle hipovat pirttisaarelaisten taloja ja pihapiirejä ja paikallisten asukkaiden rauhaa on syytä kunnioittaa.

Katso panoraamakuvat Pirttisaaresta:
panoraama 1