Sijaintisi: Etusivu > Virkistysalueet > Myllyjärvi - Loviisa

Pinta-ala: 121 ha, vesialue 13 ha
Hankintavuosi: 2012
Osoite: Pålbölentie 166, 07740 Pernajan Vanhakylä

Ajo-ohje: Helsingin suunnasta aja valtatietä nro 7 Porvooseen ja poistu liittymästä nro 62. Käänny vasemmalle ja jatka tietä nro 170 noin 10 km. Käänny Pålbölentielle ja aja n. 1,7 km. Tien vasemmalla puolella on metsätie pysäköintipaikalle.

Linja-autopysäkit ovat Pålbölentien risteyksessä ja siinä pysähtyvät mm. Helsingistä ja Porvoosta Loviisaan, Kotkaan, Haminaan ja Kouvolaan menevät ja sieltä tulevat tavalliset vuorot (www.matkahuolto.fi)

Myllyjärven virkistysalue on luonteeltaan erämainen rakentamattomine rantoineen. Järven rauhallinen ympäristö on tehnyt siitä useiden arkojen lintujen pesimäpaikan. Rauhoitettu kalasääski, kuikka ja mm. useat haukkalajit pesivät alueella. Myllyjärvi luokitellaan uhanalaisiin luontotyyppeihin ja humuspitoisen järven veden laatu on hyvä. Luonnonrauhaa etsivälle vaeltajalle alue tarjoaa paljon nähtävää ja koettavaa. Metsissä on hienot sieni- ja marjamaastot. Itärannan polku kulkee kivikkoisessa, rehevässä kangasmetsässä. Polun varrella, rannan läheisyydessä on pieni saari, jonka tuntumaan ei pidä jäädä viipymään lintujen pesimäaikana. Länsipuolella, rantametsän taustalla, kohoaa jylhä ja karu kallioalue.

Järvelle vievä metsätie pidetään talvella ja kelirikkoaikana suljettuna. Syksyllä 2016 puomi on suljettu 3.11. ja se avataan taas toukokuun alussa.