Sijaintisi: Etusivu > Virkistysalueet > Keravanjärvi - Mäntsälä

Pinta-ala: 9 ha
Hankintavuosi: 2015
Osoite: Keravanjärvenranta 151, Mäntsälä

Ajo-ohje: Hyvinkää-Mäntsälä-tieltä nro 25 osoiteviitta Keravanjärvenranta, matkaa virkistysalueelle on 1,5 km.

Keravanjärven virkistysalue sijaitsee samannimisen järven rannalla Mäntsälässä. Se koostuu pääosin vanhasta metsästä sekä pienestä hiekkarannasta ja se on ollut 1970-luvulta alkaen Järvenpään kaupungin virkistysalueena. Uudenmaan Ely-keskus osti alueen Järvenpään kaupungilta luovuttaakseen sen vuorostaan maanvaihtokaupassa virkistysalueyhdistykselle. Alueen metsä on tarkoitus suojella METSO-rahoituksella. Vanhat, rikkinäiset rakenteet, mm. huussit, on vastikään purettu ja uudet rakennetaan kesäksi 2016, alueelle tehdään myös nuotiopaikka. Kulkureittien ympäristössä olleet vaaralliset puut on kaadettu ja vesoittunutta hiekkarantaa raivattu.

Alueella metsässä on Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen selvityksen mukaan erityisen vankka liito-oravakanta ja siellä voi myös tavata vanhalle metsälle tyypillisiä lintulajeja kuten peukaloista ja mustapääkerttua. Rannan tuntumassa viihtyvät kuikka ja laulujoutsen. Kesällä 2015 alueesta tehtiin biotooppiselvitys ja keväällä 2016 tehdään liito-oravakartoitus. Hyvällä onnella kävijä voi jykevien kuusten ja komeiden haapojen tuntumassa nähdä liito-oravan kurkistavan puunkolostaan tai liitämässä puusta toiseen.

Keravanjärvi on suhteellisen matala järvi, mutta sen vedenlaatu on yleensä pitkin kesää säilynyt hyvänä ja se onkin suosittu uimajärvi. Virkistysalueen ranta on matala ja hiekkaranta on suosittu auringonottopaikka. Talvisin alue on suosittu pilkkijöiden lähtöpaikkana. Yhdistys ei omista vesialuetta Keravanjärvellä.